Spring til indhold

Andres Sarda

“Vi følger ikke nogle inspirationsguides, bøger eller noget i den stil. For os handler det mere om, at finde vores...

“Vi følger ikke nogle inspirationsguides, bøger eller noget i den stil. For os handler det mere om, at finde vores egen vej og lade os inspirere af, hvad der sker i verden. Hvert år tager vi på en tur, hvor vi besøger et anderledes sted i verden, og bliver klogere på menneskerne omkring os, og det er i virkeligheden vores største inspirationskilde”
Sådan siger Nuria Sarda, designer og kreativ direktør hos Andres Sarda, og datter af manden, som har grundlagt navnet til det nu kendte modehus, da vi spørger hende om, hvor hun finder sin inspiration. I dag er mærket Andres Sarda, kendt for sine ofte cutting-edge designs, der er lige så farvestrålende som byen, hvor mærket er opstået; de pulserende gader i Barcelona.

Året er 1960, og Andres Sardá Sacristán arbejder i sin fars virksomhed, som producerer Mantillas, der er et traditionel spansk slør i blonde, som bruges især bruges i den katolske kirke. SARDA navnet bliver pludselig verdenskendt, da Jackie Kennedy bliver fotograferet i en af Sardas mantillaer under et besøg i Vatikanet. Det nu ikoniske billede pryder forsiden af et kendte LIFE Magazine, og inden længe har rygtet om Sardas uovertrufne blonder spredt sig over hele verden. Samtidig er folkestemningen i Spanien anspændt, og især forholdet til kirken og religion tages op til revurderen, hvilket resulterer i, at mantillaen bliver afskaffet som obligatorisk påklædning i kirken. Sardas kærlighed til familiens håndarbejde og de krævende blonder var imidlertid for stor til, at han kunne opgive sin passion, og i stedet besluttede han sig for at lave lingeri. I 1962 grundlagde han således mærket Andres Sardá. Midt i en tid med et undertrykkende politisk klima, der især satte begrænsninger for kvinder i samfundet, lancerede han en kollektion, der brød med alle samfundets normer og regler.

Den første kollektion blev, ganske imod tidens strømninger, født med fokus på kvindens syn på sig selv, fremfor mandens syn på kvinden. Sardas vision var, at kollektionen først og fremmest skulle få kvinder til at føle sig godt tilpas – at mændende også kunne lide den, var selvfølgelig en kærkommen sideeffekt, men det var ikke pointen. Idéen med at sætte kvinden først i samtidens Spanien var revoulutionerende og brød med alle traditioner, og lige siden har mærket haft en tradition for netop det – at bryde med traditionerne.

Dette kom til udtryk både i de mange innovative designs og materialer, og i 70’erne lancerede Sarda den første swimwear kollektion i lycra, som var banebrydende for modebilledet i 70’erne. Mærkets nytænkende designs blev foreviget i en kampagne af den ikoniske fotograf David Hamilton, der fortolkede Sardas farvestrålende univers gennem sin egen linse. Kampagnen blev en stor succes, og sidenhen er kærligheden til mærket kun vokset verden over.

Sarda familien har en lang tradition for at være kreative på mange forskellige måder, og for den nuværende designer og kreative direktør, Nuria Sarda, var det også lingeridesign, der blev den store passion. I 1996 sluttede hun sig officielt til virksomheden og begyndte et tæt samarbejde med sin far. Da Andres Sarda i 2019 afgik ved døden, overtog Nuria rollen som den, der skulle bære familiens designs videre ud i verden. En transition, som virkede naturlig for Nuria.
”I forhold til selve arbejdet i virksomheden, var det egentlig meget nemt at overtage efter min far, fordi vi har haft et meget tæt samarbejde hele vejen igennem, og derfor var firmaets ånd allerede en stor del af mig”.
Og siden har Nuria videreført traditionen for at bryde traditioner og nytænke designs, som dengang hun fremstillede en bh uden stropper og uden ryg, da mærkets fotograf legende udfordredede hende til at lave noget komplet nyt og ekstraordinært til en kollektion. Bh’en blev en stor success, og fortsatte i flere kommende kollektioner. Og netop dét at lave designs, der på sin helt egen måde bryder med normerne, er det, der gør Andres Sardas designs unikke og eftertragtede verden over.

SE MERE FRA VORES BLOG

Find inspiration, guides og læs mere om vores mærker.

Vaskeguide

Forlæng levetiden på dit favorit lingeri, din yndlingsbikini eller badedragt ved at følge disse vaskeanvisninger. Disse anbefalinger er vejledende, men vi vil gerne understrege, at du naturligvis altid bør følge...

Læs mere
Gaveguide - sådan finder du hendes størrelse

Der er noget ekstra særligt over at give et lækkert sæt lingeri, som bare passer. Men hvordan finder man ud af, hvilken størrelse, man skal købe? Det kan være svært,...

Læs mere
Agent Provocateur

Det nu ikoniske brand blev grundlagt I 1994 i hjertet af Soho, London af Joseph Corré, søn af den ekcentriske Vivienne Westwood, og hans daværende kone Serena Rees. Sammen stiftede...

Læs mere
Andres Sarda

“Vi følger ikke nogle inspirationsguides, bøger eller noget i den stil. For os handler det mere om, at finde vores egen vej og lade os inspirere af, hvad der sker...

Læs mere

Kurv

Din kurv er i øjeblikket tom.

Shop nu