Spring til indhold

Agent Provocateur

Det nu ikoniske brand blev grundlagt I 1994 i hjertet af Soho, London af Joseph Corré, søn af den ekcentriske...

Det nu ikoniske brand blev grundlagt I 1994 i hjertet af Soho, London af Joseph Corré, søn af den ekcentriske Vivienne Westwood, og hans daværende kone Serena Rees. Sammen stiftede de Agent Provocateur, med visionen om at designe lingeri for kvinder, med kvinden i fokus. Lingeriets formål skulle ikke være at behage det mandlige blik (selvom dette naturligvis var en sideeffekt af de flotte designs), men nærmere at styrke og inspirere kvinden til at føle sig godt tilpas i egen krop og komme i kontakt med sin egen sensualitet.

 

Drømmen blev hurtigt til virkelighed, og således slog Agent Provocateur dørene op til sin første butik på Broadwick Street, med utroligt interiør og atmosfære der tog udgangspunkt i punk og dekandence som vi stadig kender det fra mærkets flagskibsbutikker verden rundt i dag. Det fortryllende univers har været en stærk og veletableret del af mærkets DNA fra første gang, døren gik op på Broadwick Street. At træde ind over dørtærsklen til en Agent Provocateur butik er lidt som at tage til en anden, dekadent og sensuel verden.

 

Med Corré som medstifter og barn af Westwood var det ikke overraskende, at Agent Provocateurs designs tog inspiration i vovede, farvestrålende og grænseskubbende styles med klare punk referencer. Mødet mellem luksuriøs kvalitet og æggende designs, der var meget forud for sin tid, skulle vise sig at inspirere kvinder verden over, hvorfor Agent Provocateur hurtigt kom på alles læber, når samtalen faldt på lingeri. Der var ganske enkelt ikke andre brands, der lignede dem, hverken når det kom til pasform, design eller univers.

Designet for kvinder af kvinder

Sarah Shotton, der startede sin karriere med at tage telefoner og sende fakturaer for Agent Provocateur, overtog i 2010 posten som Kreativ Direktør for mærket, som hun ånder og lever for. Shotton selv kan nærmest siges at være menneskeliggørelsen af mærket selv, hvor hun til stor glæde for alle Agent Provocateur fans har lagt sin arbejdskraft i mange år. Og mange år i samme firma betyder ikke et kort CV, for Shottons tæller både sælger, lingeristylist, vinduesdekoratør, eventkoordinator, model, assistent designer, designer og nu endeligt kreativ direktør. Og selvom kærligheden til lingeri altid har været der inderst inde, har det ikke været nemt for Shotton.

Lingeri, der ændrer liv

I et interivew med Fashionista fra 2018 fortæller hun, hvordan det var, at vokse op som en ”curvy pige med en F-skål ” (Fashionista 2018), hvordan der dengang til hendes store fortvivlelse ikke fandtes meget lingeri, der passede hende, og at den smule, der gjorde, hverken var æstetisk behagende, komfortabelt eller velsiddende. I lang tid troede Shotton, at det var hendes krop, der var forkert, at hun skulle tabe sig for at passe ind, så hun kunne passe det lingeri, der var i butikkerne.

Før Shotton startede hos Agent Provocateur arbjedede hun i en secondhand butik, der solgte vintage lingeri og bustiers, som hun købte og syede om, så hun kunne passe dem. Hun beskriver det derfor som en helt unik følelse, da hendes prøvetid hos Agent Provocateur var ovre, og hun første gang stod i prøverummet i en bh med demi-cup og turkis tyl samt matchende g-streng og strømpeholder.

”The moment that I went in that changing room and took my clothes off and put that underwear on transformed my life, really. I felt totally empowered — I felt like Wonder Woman. I'd never been able to fit in any lingerie that was so beautiful and exquisite, and made me feel like a million dollars. I felt like I was a rock star in that changing room. For me, it was like coming home” (Fashionista 2018)

Og netop denne følelse har været en stor motivator og drivkraft for Shotton i sit videre virke hos det dekadente lingerimærke. Hendes mission er at designe lingeri, der giver kvinder en følelse af at være ”a million dollars”, og at ingen skulle gå igennem samme forløb som hende selv, og føle, at de ikke passer ind, eller at deres kroppe er forkerte. Derfor har en udvidelse af størrelsessortimentet stået højt på Sarahs prioriteringsliste, og selvom mærket har udvidet nogle af linjerne op til G-skål, vil Shotton gerne fortsætte størrelsesudvidelsen fordi alle fortjener at føle sig som ”en million dollars”. Agent Provocateur har under Shottons direktion udviklet sig til at være et af de største kvindeligt ledede lingeribrands fra Storbrittanien. Agent Provocateur går hverken på kompromis med design eller pasform. Alle serier designes in-house med eksklusive tekstiler, raffinerede broderinger og nytænkende syninger designet med fokus på at vække selvtillid og power hos den kvinde, der tager det på. Hemmeligheden bag en personlig stil, er, ifølge Shutton, selvtillid – når man som kvinde har selvtillid, kommer stilen af sig selv.

SE MERE FRA VORES BLOG

Find inspiration, guides og læs mere om vores mærker.

Vaskeguide

Forlæng levetiden på dit favorit lingeri, din yndlingsbikini eller badedragt ved at følge disse vaskeanvisninger. Disse anbefalinger er vejledende, men vi vil gerne understrege, at du naturligvis altid bør følge...

Læs mere
Gaveguide - sådan finder du hendes størrelse

Der er noget ekstra særligt over at give et lækkert sæt lingeri, som bare passer. Men hvordan finder man ud af, hvilken størrelse, man skal købe? Det kan være svært,...

Læs mere
Agent Provocateur

Det nu ikoniske brand blev grundlagt I 1994 i hjertet af Soho, London af Joseph Corré, søn af den ekcentriske Vivienne Westwood, og hans daværende kone Serena Rees. Sammen stiftede...

Læs mere
Andres Sarda

“Vi følger ikke nogle inspirationsguides, bøger eller noget i den stil. For os handler det mere om, at finde vores egen vej og lade os inspirere af, hvad der sker...

Læs mere

Kurv

Din kurv er i øjeblikket tom.

Shop nu

Vælg indstillinger